.
E-Pengguna
Blog ini bukanlah blog sebuah badan organisasi NGO atau badan kerajaan. Sebaliknya, blog ini diwujudkan bertujuan menyebarkan dan menyalurkan maklumat-maklumat yang berguna berkaitan pengguna di Malaysia. Perbincangan dan pandangan amatlah digalakkan. Anda boleh memberikan pandangan anda menggunakan kotak komen mengikut artikel-artikel.
Anda Pelawat Ke
hit counter


http://i842.photobucket.com/albums/zz342/Akupc/e-penggunaphoto2.png IMAGE-2 IMAGE-3 IMAGE-4 IMAGE-5
------------------------------------------------------------------------------------

Lapan Hak Pengguna

1. Hak untuk mendapatkan keperluan asas
Pengguna berhak atau layak mendapatkan barang dan perkhidmatan asas bagi menjamin kehidupan yang memuaskan di dunia yang semakin moden. Keperluan asas ini termasuk makanan yang mencukupi dan selamat, pakaian yang sebaiknya, perumahan yang selesa, kemudahan kesihatan dan pendidikan, dan sebagainya. Ini bermakna, seseorang pengguna berhak mendapatkan kepada air yang bersih dan pendidikan yang selayaknya.

2. Hak untuk mendapatkan keselamatan
Pengguna dilindungi daripada pemerosesan dan pemasaran barang serta perkhidmatan yang boleh membahayakan pengguna. Atau kata lain, pengguna berhak mendapat perlindungan yang selamat ketika menggunakan barangan atau perkhidmatan daripada sesuatu atau perkara-perkara yang membahayakan mereka. Contohnya, barangan dan perkhidmatan yang mengancam kesihatan dan makanan yang dapat memudaratkan kesihatan pengguna.

3. Hak untuk mendapatkan maklumat

Pengguna mesti diberi maklumat yang mencukupi dan tepat untuk memudahkannya membuat keputusan yang bijak. Pengguna hendaklah dilindungi juga daripada dakyah pengiklanan, pelabelan dan amalan lain yang palsu, penipuan dan penyelewengan.

4. Hak untuk membuat pilihan
Pengguna akan dipastikan mendapat maklumat secara langsung mengenai pelbagai keluaran dan perkhidmatan. Pengguna juga perlu diberikan penerangan yang dapat memberikan pilihan dalam membuat keputusan. Selain itu, Perlu ada jaminan bagi menentukan mutu atau kualiti dan perkhidmatan memuaskan dengan harga yang berpatutan dan selayaknya. Misalnya, apabila seseorang pengguna membeli atau menggunakan sesuatu perkhidmatan, maka ia adalah mengikat kontrak dengan si penjualnya dan tanggungjawab pengguna hanyalah memilih barangan atau perkhidmatan yang dikehendaki serta membayar yang telah ditetapkan oleh penjual untuk mendapatkannya.

5. Hak untuk mendapatkan ganti rugi
Pengguna berhak mendapat penyelesaian untuk pembelian keluaran yang cacat atau berbahaya ataupun perihal dagangannya yang `mengelirukan' serta pampasan bagi perkhidmatan yang menyeleweng atau tidak menepati perjanjian. Misalnya, seseorang pengguna itu telah membeli sebuah television tetapi seminggu kemudian, televisionnya telah mengalami kerosakan, oleh itu pengguna itu berhak mendapatkan haknya sebagai pengguna dengan mendapatkan television yang baru mengantikan yang lama daripada si penjual.

6. Hak untuk menyuarakan pendapat

Pengguna berhak menyuarakan pendapat apabila tidak berpuashati terhadap barangan atau perkhidmatan yang diperolehi atau secara mudahnya pengguna tidak mendapat layanan Yang sewajarnya. Ini bagi memastikan kepentingan pengguna mendapat pertimbangan yang sewajarnya dalam penggubalan dasar kerajaan dan tindakan yang cepat serta saksama daripada pentadbiran pengadilan. Ganti rugi harus diberi bagi keluaran atau perkhidmatan yang mengakibatkan kecederaan kepada penggunanya yang menggunakan keluaran atau perkhidmatan itu mengikut arahan pengeluar. Ganti rugi juga wajib diberikan kepada pengguna yang menjadi mangsa akibat kecuaian majikan.

7. Hak untuk mendapatkan pendidikan kepenggunaan

Pengguna berhak mendapat pendidikan pengguna yang mencukupi dan berterusan. Ini kerana sistem pendidikan lazimnya tidak memberi perhatian yang sewajarnya kepada pendidikan pengguna. Falsafah pendidikan pengguna masa ini lebih cenderung melatih pelajar menjadi pekerja atau majikan yang berkesan dan kurang melatih bagaimana hendak menjadi pengguna yang bijak.

8. Hak untuk mendapatkan alam sekitar yang sihat dan selamat

Ini menunjukkan bahawa hak pengguna bukan sahaja terbatas kepada proses jual beli, tetapi merangkumi keadilan sosial dan ekonomi, pendidikan, alam sekitar serta penyertaan masyarakat dalam proses demokrasi. Oleh itu, Pengguna berhak hidup dan bekerja dalam alam sekitar yang bersih dan sihat serta bebas daripada sebarang keadaan yang berbahaya. Hak ini diperjuangkan oleh pengguna kerana kadar pencemaran kian meningkat dan adanya unsur alam semula jadi yang semakin pupus atau dimusnahkan.

Menarik? Berkongsilah ;)
I'm reading: Lapan Hak PenggunaAdd To Yahoo Fav This With Technorati Stumble This Add To Del.icio.us Digg This Add To Facebook

Comments :

14 comments to “ Lapan Hak Pengguna ”
Anonymous said...
on  

baru saya tahu ini.

Anonymous said...
on  

thanks sbb bnyk bntu dlam siapkan teks bahas sy

Anonymous said...
on  

oowwh baru saya rahu

Anonymous said...
on  

kalau kite beli baju secara online, n bile dpt, kite xpuas hati sbb xsecantik gmbr, bleh ke mtk refund?

Anonymous said...
on  

Mohon share

Anonymous said...
on  

dimana kami harus buat aduan..sekiranya pelajar diperdaya oleh ajen,pelajar dah tarik diri dr kolej..kemudian mahu mendapatkan wang yg dibayar kepada pihak kolej sebanyak rm1000...pihak kolej tidak mengembalikan duit itu...di mana boleh buat aduan ya...tolong saya.....bingung

samsuri sham said...
on  

Saya ingin bertanya kilang saya berkerja semasapilihan raya lepas pulau pinang diberi cuti umun tapi kilang saya tidak memberi cuti umum dan semalam pun tidak diberi cuti tolong berjawapan

samsuri sham said...
on  

Saya ingin bertanya kilang saya berkerja semasapilihan raya lepas pulau pinang diberi cuti umun tapi kilang saya tidak memberi cuti umum dan semalam pun tidak diberi cuti tolong berjawapan

Anonymous said...
on  

Bagaimana dgn salon rwatan rmbut...packge setahun..tp bru pertma kali buat rawatn dh gatal satu kpala..dan sakit kpala..adakah saya layak utk dptkan blik wang..ini hari pertama saya mdpt rwatan..

Anonymous said...
on  

Saya telah ditipu oleh kontrektor ubahsuai rumah yang tidak menepati janji,dan melewatkan-lewatkan kerja-kerja. Bayaran telah dibuat sepenuhnya tetapi kerja-kerja masih terbengkalai.

Anonymous said...
on  

nak bertanya pendapat..sekiranya kita beli rumah yang dalam pembinaan..dalam iklan dan semasa berurusan, dah banyak kali tanya wakil pemaju tu, tentang yuran guaman..dikatakan free..lepas dah settle loan dgn BPP,dan pemaju mendapat bayaran pertama 20%, mereka suruh bayar yuran guaman RM 2000++...macam mane ye..mula2 kata free, pastu minta pula..bingung,sakit hati..huhu

FaithBbieeDa'vincii said...
on  

saya telah membeli handpond 5 bulan....yg lalu.handpond ada msalah..saya telah menghantar barang tu...untuk warinty pihak kedai.pada 28 oct 2013 tpi sehinga sekarang pihak kedai masih tdk tahu menahu tentang handpond saya..apa mesti saya buat....bantula saya utk menyelasai msala ini....

FaithBbieeDa'vincii said...
on  

saya telah membeli handpond 5 bulan....yg lalu.handpond ada msalah..saya telah menghantar barang tu...untuk warinty pihak kedai.pada 28 oct 2013 tpi sehinga sekarang pihak kedai masih tdk tahu menahu tentang handpond saya..apa mesti saya buat....bantula saya utk menyelasai msala ini....

adam othman said...
on  

Salam,, saya nak tnya, kalau nak buat aduan untuk kerosakan barang, macamana? Benda 2 saya baru saja beli, pakai x sampai berapa jam, tapi masa beli 2 saya x ambik resit pembelian, camna nak buat?

Post a Comment