.
E-Pengguna
Blog ini bukanlah blog sebuah badan organisasi NGO atau badan kerajaan. Sebaliknya, blog ini diwujudkan bertujuan menyebarkan dan menyalurkan maklumat-maklumat yang berguna berkaitan pengguna di Malaysia. Perbincangan dan pandangan amatlah digalakkan. Anda boleh memberikan pandangan anda menggunakan kotak komen mengikut artikel-artikel.
Anda Pelawat Ke
hit counter


http://i842.photobucket.com/albums/zz342/Akupc/e-penggunaphoto2.png IMAGE-2 IMAGE-3 IMAGE-4 IMAGE-5
------------------------------------------------------------------------------------

Hak Mendapat Keperluan Asas


Pengguna adalah berhak mendapatkan barang dan perkhidmatan asas bagi menjamin kehidupan yang memuaskan. Pengguna sering terkeliru mengenai keperluan asas dan kehendak. Apa itu keperluan asas dan apa pula itu kehendak? ikuti selanjutnya.

Keperluan  merupakan asas kepada kehidupan manusia dan ini meliputi keperluan fizikal seperti makanan dan pakaian, keperluan sosial seperti kasih sayang, keperluan individu seperti ilmu pengetahuan dan pencapaian hasrat diri seperti kemajuan diri dan juga kejayaan diri. Mengikut teori Hierarki Maslow, keperluan dapat dibahagikan kepada 5 peringkat.


Manakala kehendak ialah keinginan dan kemahuan manusia yang dibentuk oleh budaya sekeliling serta personaliti individu. Sebagai contoh, seorang eksekutif jualan mungkin memerlukan kereta mahal seperti Honda untuk menjaga imej dan statusnya sebagai seorang pegawai, manakala seorang kerani jualan mungkin memadai dengan kereta Proton sahaja. Di sini menunjukkan bahawa personaliti individu tersebut memainkan peranan di dalam membentuk kehendak seseorang.

Menarik? Berkongsilah ;)
I'm reading: Hak Mendapat Keperluan AsasAdd To Yahoo Fav This With Technorati Stumble This Add To Del.icio.us Digg This Add To Facebook

Comments :

5 comments to “ Hak Mendapat Keperluan Asas ”
..aurora biru.. said...
on  

salam..izinkan saya menggunakan maklumat yg anda sediakan ini sbg ulgkaji tambahan saya utk final exam sy-subjek pengguna& kepenggunaan..terima kasih. :)

Anonymous said...
on  

salam... halalkan saya guna rajah hierarki keperluan tu utk tesis saya nya

lin said...
on  

Salam, benarkan saya menggunakan gambarajah untuk tesis saya terima kasih :-)

lin said...
on  

Salam, benarkan saya menggunakan gambarajah untuk tesis saya terima kasih :-)

Shaiful@enor-kawaii said...
on  

salam, halaikan maklumat yg sy ambil daripada sini ya.. =)

Post a Comment