Wednesday, May 12, 2010

42% Tak Tahu Hak Pengguna

Masih terdapat ramai penduduk yang tidak peka atau tahu mengenai hak masing-masing berhubung isu kepenggunaan berdasarkan kepada kajian yang telah dilakukan dalam negara. Kajian ke atas 5000 responden dan hasil kajian mendapati 42% pengguna tidak menegetahui hak mereka. Rata-rata penduduk tidak mengetahui akan hak masing-masing sekirangnya berlaku penindasan berhubung hal kepenggunaan ditambahi lagi dengan kelemahan mereka yang juga tidak mengetahui kewujudan saluran tertentu untuk mengemukakan aduan sekiranya hak mereka dinafikan oleh pihak tertentu.

Petikan dari http://www.hmetro.com.my (19/3/2010)
SHAH ALAM: Kira-kira 42 peratus pengguna yang dikaji selidik didapati masih tidak menyedari hak sebagai pengguna termasuk hak menuntut ganti rugi melalui Tribunal Tuntutan Pengguna.

Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob, berkata maklumat itu diperoleh melalui kajian ke atas 5,000 responden tahun lalu. “Berdasarkan kajian itu, ramai tidak peka dan tidak tahu hak mereka sekiranya berlaku penindasan. Malah, ada yang tidak tahu mereka mempunyai saluran untuk mengadu bagi menuntut hak mereka sebagai pengguna apabila dinafikan pihak tertentu,” katanya pada sidang media di sini, semalam. Beliau berkata demikian pada majlis menyampaikan geran bantuan bernilai RM500 setiap satu kepada Kelab Pengguna Sekolah dari 117 sekolah menengah di Selangor.

Ismail Sabri berkata, terdapat juga responden yang tidak mengetahui bayaran serendah RM5 dikenakan bagi membuka sesuatu kes di tribunal tanpa perlu melantik peguam. Sehingga ini, katanya, terdapat 23 tribunal pengguna di seluruh negara dengan tujuh lagi bakal ditubuh menjelang hujung tahun ini. Beliau berkata, pengguna perlu bijak dan sedar hak mereka yang apabila merasakan ditindas perlu tampil ke tribunal untuk melaporkan kes. Berhubung soal penyelesaian kes, katanya, 6,491 kes dicatat di tribunal di seluruh negara sepanjang 2009 dengan 97.17 peratus kes sudah diselesaikan.

Ini menunjukkan tahap kesedaran penduduk di Malaysia mengenai hak mereka sebagai pengguna yang bertanggungjawab masih kurang. Justeru itu kerajaan telah menyatakan kesediaannya untuk sentiasa bekerjasama dengan mana-mana pihak yang berminat bagi menganjurkan program pendidikan mengenai hal ehwal pengguna demi kesejahteraan semua penduduk dalam negara ini.

No comments:

Post a Comment