Tuesday, May 18, 2010

Ketahui Hak Pengguna Telekomunikasi


Kebanyakan anda pasti pernah berdepan pengalaman pahit ketika berurusan dengan syarikat penyedia perkhidmatan telekomunikasi, malah anda mungkin beranggapan ia sebahagian persetujuan 'senyap' dan tiada apa yang boleh dibuat bagi menghalang masalah sama berulang.

Sebagai contoh, ada ketika, anda dapati bil telefon diterima tidak tepat sama ada bil talian tetap, telefon bimbit mahupun telefon pejabat.

Bagi pengguna prabayar, keadaan lebih mengelirukan. Sebagai contoh, anda membeli sejumlah nilai kredit prabayar dan membuat beberapa panggilan. Dalam beberapa hari, anda dapati baki kredit prabayar itu jauh berkurangan. Biasanya, anda hanya berkata, adakah aku membuat banyak panggilan?.

Jika keadaan itu berlaku, di mana tempat anda mengadu selain syarikat penyedia perkhidmatan itu?. Justeru, pelanggan dan semua pengguna telekomunikasi perlu mengetahui hak anda sebagai pengguna telekomunikasi yang bijak.

Sebelum ini, Malaysia hanya mempunyai satu syarikat penyedia perkhidmatan dan ketika itu, sering timbul anggapan bahawa penyedia perkhidmatan lebih berhak berbanding pelanggan. Namun, keadaan berubaha selepas penggubalan Aktak Komunikasi dan Multimedia 98 (CMA98) yang mempunyai peruntukan terhadap pelbahai perkhidmatan pemusatan untuk diperkenalkan kepada industri dan negara.

CMA98 menyatakan secara jelas peruntukan bagi anti persaingan, langkah pertama ke arah liberalisasi dalam industri komunikasi.

Berikutan itu, lesen penyedia komunikasi lama perlu bergerak ke arah rejim perlesenan baru bagi lesen penyedia kemudahan komunikasi, lesen individu ASP bagi perkhidmatan sewa dan lesen kelas bagi pelbagai perkhidmatan.

Terdapat perspektif baru bagi definisi hak dalam komunikasi yang boleh dibahagikan kepada hak pengguna, hak penyedia perkhidmatan dan hak kerajaan serta badan kerajaan.

Untuk menjadi pengguna komunikasi bijak, anda perlu mengetahui hak sebagai pengguna dan melalui hak itu serta hak penyedia perkhidmatan, akta baru berkenaan menggalakkan rejim kawanlan sendiri manakala kerajaan tidak lagi mengenakan segala kawalan dan tindakan.

Sebaliknya, melalui CMA98, masyarakat dan industri perlu bersama- sama mengatur diri dan bersetuju terhadap masalah yang berlaku dan berusaha memperbaikinya dan pasa sama menjamin dan meningkatkan perkhidmatan pelanggan.

Memandangkan sudah menjadi peraturan industri, pengguna perlu memberi maklumat mengenai apa yang boleh diterima dan mampu meningkatkan perkhidmatan pelanggan.

Peringkat pertama mengenali hak pengguna, anda perlu melepasi saluran disediakan Forum Pengguna Malaysia (CFM) yang dilantik Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM). Pada peringkat ini, pengguna dan penyedia perkhidmatan akan cuba untuk menyelesaikan malasah secara bersama.

Jika peringkat pertama itu gagal, CFM boleh mengemukakan kes kepada SKMM untuk tindakan lanjut. Suruhanjaya itu bertindak mengawasi keberkesanan CFM dan menguatkuasakan tanggungjawab pelesenan dikenakan terhadap setiap syarikat penyedia perkhidmatan.

CFM adalah organisasi yang dianggotai penyedia perkhidmatan dan kumpulan pengguna yang turut mempunyai pengurusan sendiri bagi menjelaskan kod tata laku penyedia perkhidmatan. Setiap aduan akan diselesaikan dan syarikah penyedia perkhidmatan yang menerima aduan itu perlu memberi maklum balas mengikut kategori aduan dan jangka masa diberi.

Sebagai pengguna komunikasi, anda sering menghadapi pelbagai masalah berkaitan perkhidmatan komunikasi disebabkan pelbagai faktor termasuk kualiti perkhidmatan buruk dan tidak memuaskan seperti pemberian bil tidak tepat.

Alasan in paling rumit dan kontroversi serta paling banyak didebatkan dengan beberapa syarikat penyedia perkhidmatan prabayat memandangkan pengguna tidak diberikan bil.

Jadi, bagaimana anda dapat mengawasi panggilan dibuat selain mengetahui baki kredit prabayar berkurangan secara mendadak sedangkan anda tidak membuat banyak panggilan?

Jadi, dengan hanya memahami hak anda, and mungkin boleh bertanya secara terperinci bagi mendapatkan penjelasan.

Perlu diingat, sejak CFM dilantik SKMM sebagai mata dan telinga suruhanjaya itu dan semua pengguna, anda sebagai pengguna komunikasi yang bijak perlu memanfaatkan sepenuhnya saluran disediakan.

Untuk maklumat lanjut mengenai CFM, dan boleh melayari laman web di alamat www.cfm.org.my.

Antara faktor kenapa anda perlu menekankan hal itu kerana anda membelanjakan purata antara 5 hingga 50 peratus jumlah pendapatan bulanan untuk berkomunikasi sama ada menggunakan perkhidmatan prabayar, perkhidmatan suara atau perkhidmatan telefon bimbit, talian tetap atau Internet.

Kesimpulannya, anda mempunyai hak untuk mendapatkan maklumat terperinci mengenai penggunaan perkhidmatan komunikasi walaupun tiada bil dihantar ke rumah.

No comments:

Post a Comment