Tuesday, May 18, 2010

Hak Memastikan Keselamatan Produk

Maklum balas pengguna cegah kemalangan akibat kecuaian pengeluar

KAJIAN menunjukkan sekurang-kurangnya setengah daripada kecederaan berkaitan produk boleh dielakkan jika pengguna menggunakan produk dengan bertanggungjawab. Apakah yang pengguna boleh lakukan untuk memenuhi tanggungjawab ini?

Pengguna hendaklah:

1) Memeriksa ciri-ciri keselamatan barang dagangan sebelum membeli. Ada beberapa model bagi setiap jenis produk. Pengguna boleh membuat pilihan. Mereka perlu membandingkan ciri pelbagai produk itu dan sebagai suatu amalan rutin pertimbangkan keselamatan relatif produk itu.

Sebagai contoh, bukan semua soket elektrik yang dijual mempunyai suis keselamatan yang bertindak sendiri apabila palam ditanggalkan. Demi keselamatan, soket bercirikan keselamatan lebih digemari.

2) Tanya penjual mengenai ciri keselamatan produk sebelum membelinya. Penjual biasanya menyimpan pelbagai jenis produk dan mereka tentu bersedia memberi maklumat berguna mengenai prestasi produk dan ciri-ciri keselamatannya.

3) Pengguna hendaklah mengambil daya usaha dan peluang bertanya kepada penjual itu mengenai produk yang disogokkan, terutama mengenai ciri-ciri keselamatan.

4) Lengkapkan dan kembalikan kad pendaftaran produk yang dibeli supaya anda dapat diberitahu jika ada kes penarikan semula produk. Memang ada berlaku kerosakan pada produk dan pengeluar, khususnya yang ada reputasi pernah menarik balik atau mengeluarkan maklumat lanjut mengenai penggunaan produk yang betul.

5) Mengembalikan kad pendaftaran beralamat membolehkan pengeluar menghubungi pembeli apabila berlaku sesuatu masalah pada produk. Kadangkala pengeluar memerlukan kad pendaftaran itu sebagai syarat bagi melaksanakan kewajipannya berhubung jaminan yang termaktub. Dalam kes seperti ini, pengembalian kad pendaftaran menguntungkan pengguna iaitu mereka menaruh keyakinan pada jaminan yang dinyatakan tanpa perbalahan.

6) Baca dengan teliti label produk dan keterangan serta label amaran. Produk pengguna biasanya mempunyai maklumat berguna dan amaran mengenai produk. Dalam kes ubat-ubatan yang dijual di kaunter misalnya, rumusan pakej tersedia dalam bungkusan ubat berkenaan memberi banyak maklumat berguna.

Petanda ini bagi menentukan ubat mana yang harus digunakan, dosnya mengikut lingkungan umur, dan petanda kontra (keadaan yang ubat tidak boleh digunakan seperti kehamilan, penyusuan badan, penyakit tertentu, beralkohol atau ketika memandu) perlu diberi perhatian. Contohnya, label makanan memberi maklumat berguna bagi mereka yang mengalami alahan pada sesetengah kandungannya.

7) Baca dan patuhi maklumat mengenai penggunaan produk dengan cermat. Banyak produk hanya selamat apabila digunakan mengikut garis panduan dan keterangan yang diberi. Sesetengah barangan elektrik selamat hanya apabila digunakan dalam jangka masa tertentu.

Dengan bertambah jangka hayat, lama masa penggunaan produk perlu dikurangkan. Seterika terlalu panas dan pengering rambut penyebab berlaku kebakaran dan kecederaan serta kerosakan di rumah.

dirol.gif Gunakan produk seperti ditetapkan dengan cermat dan berhati-hati. Produk biasanya untuk suatu kegunaan saja. Sesetengahnya sesuai untuk beberapa kegunaan. Tiada produk yang selamat untuk semua penggunaan. Penting menggunakan alat yang betul untuk melakukan sesuatu kerja selain mengetahui kebolehan seseorang itu berbeza di antara satu sama lain.

Kanak-kanak harus dilindungi. Banyak pihak pengeluar secara sedar menyediakan label seperti ‘tidak selamat digunakan oleh kanak-kanak’ atau ‘jauhi daripada kanak-kanak’. Namun, ramai ibu bapa gagal mematuhi amaran ini.

9) Laksanakan tanggungjawab peribadi bagi kewaspadaan normal apabila menggunakan produk. Tanpa mengira berat beban undang-undang yang mungkin dikenakan ke atas pengeluar, hakikatnya keselamatan adalah tanggungjawab peribadi setiap pengguna. Semua produk boleh menyebabkan berlaku kecederaan dan pengguna mesti sedar hal itu. Keprihatinan khusus diperlukan apabila menggunakan peralatan seperti kenderaan motor, barangan elektrik dan kimia serta ubat-ubatan.

10) Maklumkan kepada peruncit, pembuat dan organisasi pekerja atau pihak ketiga lain apabila produk tidak beroperasi dengan selamat. Pengeluar, terutama syarikat besar menyediakan sistem untuk memantau prestasi produk mereka selepas jualan. Sistem ini banyak bergantung pada maklum balas pengguna dan demi kepentingan penggunalah maklum balas ini diberikan.

Pengguna sering gagal melaksanakan hak mereka – hak membuat aduan! Walaupun yang mengadu kurang, tindakan mereka bermanfaat bukan saja kepada mereka sendiri, malah orang ramai. Surat aduan dihantar kepada pihak berkenaan dan jika tidak diberi perhatian, hantarkan kepada akhbar dan agensi kerajaan.

11) Kenal pasti kelemahan produk dan laporkan kepada pihak berkenaan. Memaklumkan kepada pihak berkenaan boleh memberi banyak manfaat. Aduan pengguna boleh membawa kepada rampasan beberapa jenis krim pemutih kulit yang mengandungi bahan hydroquinone daripada salun kecantikan. Penggunaan hydroquinone ini amat berbahaya, khususnya bagi penduduk di kawasan tropika kerana kekerapan mereka terdedah pada cahaya matahari.

Bahan berlebihan dalam badan boleh mengeluarkan tinnitus, selain menyebabkan tremors, deria kesesakan nafas, muntah, ketegangan otot, pening, sawan atau koma akibat kegagalan sistem pernafasan. Hydroquinone diharamkan Kesatuan Eropah.

12) Beri maklum balas kepada penarikan semula. Penarikan semula produk dilakukan pengeluar dan peruncit apabila diarahkan kerajaan atau mereka sendiri kerana wujud kelemahan pada produk dijual.

Penarikan semula produk hanya berkesan apabila pengguna memberi maklum balas kepada usaha itu dan mengembalikan barang yang dibeli. Pengguna biasanya tidak segera memberi maklum balas kepada penarikan semula produk kerana berpendapat produk mereka itu selamat dan berprestasi baik. Ini bermakna suatu bencana sedang menunggu untuk berlaku.

13) Sokong usaha memperbaiki keselamatan bagi semua pengguna. Keselamatan adalah keprihatinan ramai dan segala usaha berhubung keselamatan harus diteruskan. Setiap hari, produk baru memasuki pasaran dan pengguna serta organisasi pengguna harus sentiasa waspada.

Pengeluar dan kerajaan begitu responsif apabila ada permintaan daripada pengguna terhadap pembaikan undang-undang keselamatan dan penguatkuasaan. Setiap orang harus menyokong usaha memperbaiki keselamatan supaya semua selamat.

Pengguna perlulah bertanggungjawab bagi keselamatan mereka. Bagi mencapainya, mereka perlu prihatin dan waspada serta memastikan wujudnya rejim keselamatan produk untuk menyekat produk tidak selamat sampai ke pasaran.

1 comment: