Wednesday, May 19, 2010

Hak Untuk Mendapat Maklumat

Pengguna berhak diberi maklumat yang sepatutnya, mencukupi, benar dan tepat untuk memudahkan para pengguna membuat keputusan yang bijak. Pengguna hendaklah dilindungi daripada dakyah pengiklanan, pelabelan dan amalan lain yang tidak benar, penipuan dan penyelewengan.Beberapa perkara telah dikenalpasti yang perlu diteliti oleh seseorang pengguna ketika membeli sesuatu produk iaitu:

1)
Tempat asal barangan/produk, termasuk nama dan alamat pembuat/pengilang, pengimport, penjual borong, ejen atau pengedar, kumpulan barangan, nombor model atau stok, tanda perniagaan dan negara asal.
2) Tarikh luput atau expired date, tarikh pembuat/pengilang
3) Nama sebutan sebenar barangan yang dijual.
4) Berat minimum, kuantiti, amaun atau muatan barang-barang mengikut unit metrik.
5) Penerangan kandungan umum termasuk maklumat, keupayaan, panduan untuk kegunaannya dan batasannya.
6) Penerangan kandungan khusus seperti senarai dan nisbah bahan-bahan kandungan, khasiat bahan-bahan kandungan
7) Kualiti atau kadar keupayaan misalnya tanda kelulusan, gred dan sebagainya yang menunjukkan memenuhi standard SIRIM dan sebagainya.
8) Terma-terma khusus mengenai jualan termasuk harga cadangan, diskaun dan tawaran istimewa. Maklumat seperti amaran, peraturan-peraturan kecemasan untuk golongan pengguna tertentu misalnya kanak-kanak.

Apakah sumber-sumber maklumat pengguna? Sumber maklumat pengguna adalah pelbagai, tambahan pula zaman sekarang yang serba moden ini mempunyai pelbagai kemudahan elektronik. Antaranya ialah label barangan itu sendiri, kerajaan, media massa, perpustakaan, pengikalanan, persatuan-persatuan pengguna, Organisasi-organisasi yang berkaitan seperti syarikat yang membuat ujian ke atas barangan, sumber orang iaitu sumber daripada pengguna lain yang telah menggunakan barangan tersebut.

2 comments:

  1. Anonymous10:08 PM

    info yg berguna.

    ReplyDelete
  2. Anonymous5:16 AM

    nak buat aduan tu ok. tapi sampai peribadi orang x usahlah disentuh.
    komen cara profesional jangan ikut emosi.

    ReplyDelete