Wednesday, June 30, 2010

Makanan Segera Banyak Keburukan


Makanan proses atau lebih mudah dipanggil makanan segera kurang baik untuk kesihatan. Ini kerana ia mengandungi hanya sedikit khasiat pemakanan. Jika dijadikan hidangan yang dinikmati sekali-sekala, makanan itu kurang memudaratkan. Tetapi jika terlalu kerap diambil, ia boleh menimbulkan kesan buruk dari segi pemakanan.

Tanpa disedari, ia akan mendedahkan seseorang kepada pelbagai penyakit. Antaranya ialah kerosakan gigi, sembelit, obesiti dan tekanan darah tinggi, pembuluh darah tersumbat, penyakit jantung malah mungkin kanser usus besar.
Apakah makanan proses atau manakan segera ini? Makanan proses atau segera adalah komponen makanan yang boleh dimakan terus tanpa perlu memasaknya terlebih dahulu. la mungkin makanan dalam tin, makanan berasaskan corak pemakanan barat seperti burger dan hot dog, makanan sejuk beku dan sebagainya.

Keperluan kepada makanan segera begini semakin ketara hari ini kerana masyarakat kini lebih cenderung untuk bergerak cepat setiap masa. Bebanan kerja dan ingin melakukan segala-galanya dengan pantas mendorong sebilangan orang menjadikan makanan segera sebagai pilihan. Lagi pun makanan segera begini cukup mudah untuk diperolehi . Kunjungi sahaja mana-mana restoran 'fast food', pesan makanan yang digemari dan tidak sampai lima minit hidangan akan sampai terus ke meja.

Bagi makanan dalam tin atau sejuk beku pula, orang ramai boleh membelinya secara pukal di pasaraya. Jika tiada masa, makanan itu dibuka dan dimakan terus atau dipanaskan sekejap. Dalam masa tidak sampai dua minit, makanan boleh terus dijamah. Berbeza dengan cara biasa yang selalu dilakukan, kita mengambil masa tidak kurang setengah jam untuk mulai menanak nasi, menumbuk sambal dan menggoreng ikan.

Makanan segera banyak aditif
Salah satu sebab mengapa makanan segera kurang baik untuk kesihatan ialah kerana kandungan aditifnya yang berlebihan. Aditif adalah bahan kimia yang dicampurkan ke dalam makanan dan ubat-ubatan bagi tujuan meningkatkan kualiti, menambahkan keenakan dan memantapkan kesegaran. Penggunaan aditif sebenarnya bermula sejak ratusan tahun lalu. Aditif yang bertindak sebagai pewarna telah digunakan untuk memberi warna kuning kepada mentega sejak kurun ke-14 lagi.

Contoh lain aditif ialah bahan-bahan campuran yang diberi nama huruf awal "E", seperti E101 (Riboflavin), E123 (Amaranth), E211 (Natrium Benzoate), E249 (Kalium Nitrit), E322 (Lesitin) dan sebagainya. Selain itu, makanan segera ini lazimnya banyak mengandungi perasa seperti monosodium glutamate (MSG). Pada asalnya, bahan ini diasingkan daripada sejenis rumpai laut. Sekarang MSG boleh diperoleh daripada kanji, gula, jagung, tebu atau lobak bit. Kesan sampingan yang sering dikaitkan dengan MSG adalah pelbagai. Tanda-tanda sindrom ini termasuk panas badan di bahagian tengkuk dan belakang tubuh, serta perasaan tertekan di bahagian dada dan muka. Walaupun demikian, kajian saintifik gagal membuktikan bahawa kesemua gangguan-gangguan ini disebabkan secara langsung oleh MSG. Sebaliknya kajian tersebut mendapati kesan sampingan buruk hanya dialami segelintir pengguna yang alah terhadap MSG. Justeru itu MSG tetap dianggap selamat dan sesuai digunakan sebagai aditif makanan.




Lemak Berlebihan
Selain itu, makanan segera sangat terkenal dengan kandungan lemaknya yang berlebihan. Sebagai contoh, sebiji burger mengandungi sebanyak 35% atau mungkin lebih lemak. Manakala, kentang goreng dikatakan lebih baik dari segi khasiat daripada ban yang diperbuat daripada tepung putih halus tetapi ia direndam dalam lemak, biasanya lemak tepu yang menggalakkan penyakit jantung di antara 11 dan 16 g lemak. Bagi keju yang dihiaskan di atas makanan, ia bermakna lebih banyak lemak. Malahan ia bukanlah keju sebenar tetapi cebisan-cebisan keju bercampur garam, gula, pengemuisi, asid laktik, pengawet, pewarna dan bahan penambah lain. Lemak dan garam yang berlebihan pula boleh menyebabkan tekanan darah tinggi dan penyakit-penyakit lain yang berkaitan dengannya.

Tiada Zat
Ramai yang tidak menyedari bahawa makanan segera hanya mengandungi hanya sedikit kalori dan tiada zat. la mampu mengenyangkan perut dan memberi bahan bakar untuk digunakan oleh tubuh. Bagi kanak-kanak, pengambilan kalori kosong sebagai makanan snek boleh menyebabkan kurang selera terhadap makanan lain yang mempunyai khasiat yang banyak dan sangat diperlukan oleh badan. Kanak-kanak perlu dielakkan memakan makanan yang manis seperti kek, gula-gula dan air sirap, air berkarbonat kerana ia tidak mengandungi kalori. Makanan begini hanya mengisi ruang perut mereka sahaja dan ini menyebabkan mereka menolak manakan berkhasiat lain.

Untuk menunjukkan kepada anda kandungan sebenar makanan segera, di sini disenaraikan makanan ringan (snek) yang biasa anda pesan di sesebuah restoran:

Burger daging:
Mengandungi 4 gram lemak tulen. la membekalkan protein, zat besi, vitamin B12. Sedikit serat tetapi banyak penambah kimia.

Ayam goreng:
Kaya dengan lemak (hampir 60% kalori diperoleh dari lemak). Banyak garam. la membekalkan protein, niasin dan vitamin B6. Bahan yang menyalutkannya mengandungi MSG dan pewarna kimia.

Kentang goreng:
Ubi kentang membekalkan protein dan vitamin C. Terlalu banyak lemak dan garam. Warna keemasannya adalah tiruan.

Susu kocak;
Susu ini bercampur udara dan air. Proses ini memerlukan bahan pemekat kimia, penstabil dan pengemuisi. la juga mengandungi perisa dan pewarna kimia. Susu membekalkan protein dan kalsium dan lapan sudu teh gula di dalam bekas yang sederhana besarnya.

Minuman berasaskan Kola:
Amat kaya dengan gula (bekas besar mengandungi 14 sudu teh gula. Pewarna kimia dan kafein. Nilai makanannya kosong.

Garam
Secara purata seseorang itu memeriukan tidak lebih daripada lima gram atau satu sudu teh sehari. Kebanyakan jumlah ini terdapat di dalam makanan secara semula jadi. Menurut satu kajian oleh Suruhanjaya Makanan London, sebiji burger boleh mengandungi dua hingga tiga gram garam.

Gula
Kebanyakan makanan segera amat manis. Bahan pemanis berkalori rendah aspartam, pernah dilaporkan membawa kesan sampingan mudarat
kepada pengguna. Tetapi pemerhatian berterusan pihak Pentadbiran Makanan dan Dadah Amerika Syarikat selama lebih sepuluh tahun gagal memperoleh bukti kukuh tentang kesan bahaya bahan ini. Demikian juga halnya dengan sesetengah aditif makanan yang dicampurkan ke dalam makanan ringan untuk kanak-kanak dan remaja.

Serat
Serat terkandung di dalam buah-.buahan, sayur-sayuran, bijirin dan kekacang yang memainkan peranan penting di dalam perut. Sesetengah serat melegakan sembelit atau baik dalam penyerapan kolesterol, dengan itu membantu mengurangkan kolesterol di dalam darah. la juga membantu mencegah penyakit jantung dan sesetengah kanser terutamanya usus. Makanan segera begitu banyak diproses dan ia hampir tidak mengandungi serat. Serat tidak terdapat di dalam burger ikan dan ayam. Ban biasanya kurang serat, jika ia berwarna putih dan manis. Hanya ban yang mengandungi kepingan-kepingan salad sahaja yang mengandungi sedikit serat.

Vitamin dan zat galian
Jangan terpedaya dengan dakwaan tentang vitamin dan zat galian di dalam makanan segera. Memang benar bahan-bahan itu terdapat di dalamnya tetapi tidak mencukupi memandangkan sejumlah besar lemak, garam dan kalori anda makan pada masa yang sama. Terdapat sedikit zat besi di dalam burger, kalsium di dalam keju dan susu, vitamin C di dalam kentang goreng. Namun, kandungan semua zat pemakanan ini tidak mencukupi dan terlalu sedikit.

Kesimpulannya, makanan segera bukanlah pilihan makanan yang terbaik kerana kandungannya yang tidak berkhasiat. Sebaliknya, kita semua digalakkan memakan makanan yang segar seperti buah-buahan dan sayur-sayuran yang tidak dimasak lama. Ini lebih menyihatkan dan baik untuk kesihatan manusia dalam jangka masa yang panjang.

Dipetik daripada http://www.kkk.org.my

54 comments:

  1. Anonymous2:52 AM

    duno

    ReplyDelete
  2. Anonymous12:18 AM

    rencana yg baik utk msyrkt setmpat

    ReplyDelete
  3. Anonymous12:52 AM

    rencana yg baik utk diketahui umum

    ReplyDelete
  4. nabihah15:30 PM

    tulisan anda terlalu kecik..

    ReplyDelete
  5. scret_455:32 PM

    tlisn trllu kcik la ..........................................................................................................................rtok aq pon x leh bca

    ReplyDelete
  6. pliz besar an siked tlisan dea yewp...satu ape pown ta bley bace lhaa

    ReplyDelete
  7. cutegurlz458:41 PM

    tapi sye lebih suka makn makanan segera...cam ne nk wat ye???

    ReplyDelete
  8. bo0dark glam0rrr8:57 PM

    jangan beli agi....sye pun suka mkn tp sye dh x mkn agi dah...sebab sye dh besar...bukan budk2 agi la...

    ReplyDelete
  9. Anonymous2:10 AM

    Complete Home how to p90x workout schedule Fitness Workouts P90 X is it works.
    The extreme workout program has proved to four weeks you find yourself
    still not completely satisfied with your performance during this
    phase. If the body couldn't adapt to this enhanced workout set that comes with a P90 X workout guide.

    Feel free to visit my site :: great post to read

    ReplyDelete
  10. fast food juga tak baik bagi tubuh jika makan terlalu sering,
    hindari mie instant juga, karena lambung biasanya akan menjadi lemah,
    terimakasih, salam,,,

    ReplyDelete
  11. Sememangnya makanan segera ni banyak kandungan pengawet dan kurang berkhasiat. Nak makan boleh tapi berpada-padalah ya :)

    ReplyDelete
  12. Info yang bagus! Memang pun makanan segera ni tak bagus,ia boleh sebabkan ketagih juga. Yelah perasa banyak, sedaplah jadinya

    ReplyDelete

  13. Hello, Do you need a loan from The most trusted and reliable company
    in the world? if yes then contact us now for we offer loan to all
    categories of seekers be it companies or for staff usage. We offer
    loan at 3% interest rate, Contact us via Whats app +919205646839
    mohanmendcompany01@gmail.com

    LOAN SEEKERS APPLICATION FORM
    ******************************
    1) Full Name:
    2) Gender:
    3) Loan Amount Needed:
    4) Loan Duration:
    5) Country:
    6) Home Address:
    7) Mobile Number:
    8) Fax Number:
    9) Occupation:
    10) Monthly Income:
    11) Salary Date:
    12) Purpose of loan:
    13) Where did you get our loan advertisement:
    mohanmendcompany01@gmail.com

    ReplyDelete
  14. Halo, Adakah anda memerlukan pinjaman daripada Syarikat yang paling dipercayai dan boleh dipercayai
    di dunia? jika ya maka hubungi kami sekarang kerana kami menawarkan pinjaman kepada semua
    kategori pencari sama ada syarikat atau penggunaan kakitangan. Kami menawarkan
    pinjaman pada kadar faedah 3%, Hubungi kami melalui Whats app +919205646839
    mohanmendcompany01@gmail.com

    BORANG PERMOHONAN PENCEGAHAN PINJAMAN
      ******************************
    1) Nama Penuh:
      2) Jantina:
      3) Jumlah Pinjaman yang Dibutuhkan:
      4) Tempoh Pinjaman:
      5) Negara:
      6) Alamat Rumah:
      7) Nombor Mudah Alih:
      8) Nombor Faks:
      9) Pekerjaan:
    10) Pendapatan Bulanan:
      11) Tarikh Gaji:
      12) Tujuan pinjaman:
      13) Di mana anda mendapat iklan pinjaman kami:
    mohanmendcompany01@gmail.com

    ReplyDelete
  15. In a nutshell, it isn't just secure and affordable to obtain legal steroids for sale online however, you can always be certain of the maximum quality when choosing discount legal bodybuilding muscle supplements online at a legal steroids shop.

    ReplyDelete
  16. With companies struggling in a slow economy, the difficult work and devotion of workers makes all of the difference. The organization is just one of India's biggest businesses, acquiring a net worth of US $ 4 billion. Click here to get more information about plaques.

    ReplyDelete
  17. Or perhaps you're a long-term vegetarian and are seeking to secure more protein on every plate. If you are curious to know more about fitness, Read Me.

    ReplyDelete
  18. If you've got a current garden window which needs replaced and is a distinctive dimensions, Solar can create a new unit to fit your precise specifications. If you are curious to know more about greenhouse, check here.

    ReplyDelete
  19. This has paved the way for an entire host of opportunities when it has to do with tapping in to this expanding marketplace including CBD Seeds. Click here to get more information about Feminized CBDseeds.

    ReplyDelete
  20. An important benefit of cordless hair straighteners is they're indispensable helpers on the street. Want to know more about carpet сlеаnеr? Find more information on this website.

    ReplyDelete
  21. Putting enough stimulus on the muscle for growth is critical if you need to observe any type of results. Muscle growth doesn't happen as you exercise. To get muscle and weight isn't an easy undertaking for a number of folks. Get more interesting details about health and fits check it out.

    ReplyDelete
  22. PRP injections are used successfully to help men experiencing erectile dysfunction. If you are curious to know more about plasma needles for erection, here you can get more information about it.

    ReplyDelete
  23. Your physician may recommend surgery if your benign brain tumor is simple to access, if it's large and cannot be treated with different procedures or if you're a younger patient. Click here to get more information about brain surgery.

    ReplyDelete
  24. Even with all the different types of surgery available, there are some differences and there are a few areas that can be difficult to understand. Hopefully this will make the process easier for you. More information on surgeon in jordan click here.

    ReplyDelete
  25. When we take medication for a specific illness, we don't realize the chemicals that we take can affect our bodies. Some of the people who have turned to natural healing as a way to stay healthy. If you want to get more interesting details about revela plant medicine retreats, visit this site.

    ReplyDelete
  26. When we take medication for a specific illness, we don't realize the chemicals that we take can affect our bodies. Some of the people who have turned to natural healing as a way to stay healthy. Source for more about revela plant medicine retreats.

    ReplyDelete
  27. Another thing to consider is that you should not wait until you have a problem to use something that will help you. Always start with a natural product that is proven to work. If you interested to know more about benefits of PQQ on this website.

    ReplyDelete
  28. This can be very helpful in helping you avoid creating a beginner steroid cycle. Want to know more about best steroid cycles? Find more information on this website.

    ReplyDelete
  29. Even whole milk, with its high iodine content, isn't enough. Some adults find that eating yogurt, in addition to consuming the whole milk, can help them in the treatment of hypothyroidism. You are curious to know more about benefits of ashwagandha, find out here.

    ReplyDelete
  30. There are many reasons to stop smoking. Some of the main reasons include health reasons, financial reasons, social reasons, and the psychological reasons. Each of these will be discussed in a moment.

    ReplyDelete
  31. During this adjustment period, you should be eating foods that are not going to mess with your hormones. Want to know more about steroid cycles? Find more information on this website.

    ReplyDelete
  32. One should be careful when choosing to eat cashews because they might be harmful if eaten on a regular basis. Consuming too much can lead to gas, diarrhea, stomach cramps and vomiting. Discover here to know more about cashew nuts online.

    ReplyDelete

  33. A treatment center is an excellent place to start out. As a beginner, you will be guided by experts to make sure that you are on the right track. For more ideal details about treatment center pop over to these guys.

    ReplyDelete
  34. There are different types of almonds tree nuts, and each has its own benefits. For example, the larger type of almonds have a higher fat content than the smaller variety.

    ReplyDelete
  35. When looking for a high speed camera for golf, there are many different choices and you want to make sure that the equipment you buy is going to be right for you. If you are curious to get more details about best high speed camera, here you can get more information about it.

    ReplyDelete
  36. Cardiovascular center in Maryland care is simply the care given to those who suffer from heart diseases and heart attacks. The treatments are generally aimed at controlling the effects of such conditions on the body.

    ReplyDelete
  37. Its smooth, responsive, responsive speed control and precision actuation makes it the perfect combination of control and speed, allowing you to improve your skills. There is no more flying by feel, or trying to learn at the edge of your ability. Get detailed info about tread water on this site.

    ReplyDelete
  38. It is important for women to understand the causes of female female dryness and how to prevent or cure it. It is a common problem that affects many women, especially during their child bearing years.

    ReplyDelete
  39. You should still keep in mind that you should only buy from a website that is recognized and trusted by the manufacturer. This will ensure that you get your money's worth.

    ReplyDelete
  40. For men looking for a way to improve their sexual performance and their sexual desire, Tadalafil for health benefits is the way to go. It be very effective in helping you lose weight. To learn more about tadalafil Intermediate, visit on hyperlinked site.

    ReplyDelete
  41. For men looking for a way to improve their sexual performance and their sexual desire, tadalafil for health benefits is the way to go. It be very effective in helping you lose weight. To learn more about tadalafil Intermediate, visit on hyperlinked site.

    ReplyDelete
  42. Weight loss formula that has been created especially for people who want to get lean and stay lean. This is the type of formula that can help you achieve your goals faster than any other formula out there. Click here to get more information about lean body burn.

    ReplyDelete
  43. If you want to buy kefir in india then you should first understand what it is. This weir is produced by several species of bacteria that live in the intestine of the sheep in India.

    ReplyDelete
  44. A balanced diet helps to maintain or improve general health. A healthy diet supplies the body with all the necessary nutrients: minerals, fluids, micronutrients, and sufficient proteins. If you are curious to know more about healty food, here you can get more information about it.

    ReplyDelete
  45. Whole grains are foods that contain three to five grams of fiber. Eating fresh fruits and vegetables also give the feeling of fullness, which makes a person feel full for a longer period of time. Author is an expert of healthy living, check here for more interesting information.

    ReplyDelete
  46. These military training manuals focus on the basics of sustainable living. One of the topics that is covered in these manuals is how to prepare for and execute a sustainable living budget. Get detailed info about how to parkour roll on this hyperlink

    ReplyDelete
  47. When it comes to finding the best skin care dermatologist or skin doctor, you need to ask some questions to determine if they are the best choice for you. Of course, there are many different types of doctors out there. Learn more about treatment in hospital on online.

    ReplyDelete
  48. For anyone that is in the market for a new home gym there are several good options to choose from, but nothing beats the value and usability of Bowflex home gyms. Interested to know more about fitness rocks? learn here.

    ReplyDelete
  49. Herbal remedy products can be consumed in combination with conventional treatments; however, this practice increases the concentration of chemicals in the system, and should be avoided if possible. Get more interesting details about healthy diet this site.

    ReplyDelete
  50. When these ingredients work together it allows for faster testosterone production and to improve overall body functioning. This is why the product is so efficient at increasing libido and allowing males to have intense sexual pleasure. Click here to get more information about testrx review.

    ReplyDelete
  51. Smart Home Pakistan is Authorized Real Estate Dealers In Islamabad.. For More Information You Can Visit ForReal Estate Agency Islamabad

    ReplyDelete
  52. Do you need Finance?

    Are you looking for Finance?
    Are you looking for a money to enlarge your business?
    We help individuals and companies to obtain loan for business
    expanding and to setup a new business ranging any amount. Get a loan at affordable interest rate of 2%, Do you need this cash/loan for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact: SUNSCROWN FINANCIAL LIMITED

    Email: sunscrownfinancialltd@gmail.com

    Tel: +919077409349


    Mr. Shetty

    ReplyDelete