Tuesday, May 18, 2010

Hak Mendapat Keselamatan


Pengguna dilindungi daripada pemerosesan dan pemasaran barang serta perkhidmatan yang boleh membahayakan kesihatan dan kehidupan pengguna.
Apakah Yang Harus Diperhatikan Bagi Mengetahui Tentang Keselamatan Produk
Perhatikan Label : Label MS pada peralatan elektrik

1) Adakah ia mempamerkan maklumat tentang standard keselamtan. Contohnya : tanda MS pada peralatan elektrik, nombor MAL pada produk kosmestik dan perubatan, tanda-tanda keselamtan seperti mudah terbakar, mengakis dan sebagainya.
2) Adakah label itu menyatakan bagaimana produk itu harus digunakan. Contohnya : gunakan sarung tangan getah sebelum menggunakannya, cara penyediaan, gunakan di bawah penyeliaan orang dewasa dan sebagainya.
3) Adakah ia menunjukkan bagaimana sesuatu produk itu tidak harus digunakan. Contohnya : jangan didedahkan kepada api, jangan ditelan, jangan digunakan bersama peluntur dan sebagainya.
4) Adakah anda tahu apa yang perlu dilakukan sebelum menggunakan sesuatu produk ?
5) Adakah anda mengikut arahan semasa penggunaan sesuatu produk ?

Berhati-hati Dan Bertimbang Rasa Ke Atas Orang Di Sekeliling Anda :

1) Adakah anda berjaga-jaga memastikan keselamatan orang di sekeliling anda semasa menggunakan produk yang berbahaya? Contohnya : menyembur racun serangga, menggunakan seterika dan sebagainya.

Penjagaan Produk :

1) Adakah anda menjaga produk tersebut? Contohnya : meletakkan sesuatu produk tersebut supaya bekasnya tidak rosak atau berkarat.
2) Adakah anda memeriksa keadaan produk tersebut? Contohnya : untuk kesan penghakisan, kebocoran dan sebagainya.
3) Adakah anda melakukan penyelenggaraan yang sepatutnya? Contohnya : memeriksa tarikh luput ubat-ubatan dan makanan dan memeriksa sama ada kabel peralatan eletrik terdedah.

Meninjau Masalah Tentang Produk
:

1) Adakah anda mengambil usaha untuk mengetahui status keselamatan sesuatu produk itu di pasaran?
2) Adakah anda bertanya kepada peniaga tentang masalah keselamatan sesuatu produk?
3)Adakah anda melaporkan kepada badan-badan pengguna atau sebarang angesi berkaitan tentang sebarang kecederaan atau potensi masalah keselamatan sesuatu produk.

Beberapa Ciri Produk Di Dalam Rumah Yang Berpotensi Menyebabkan Masalah Keselamatan
Bahan Pembersih Rumah
:

1) Pencuci lantai adalah bahan kimia yang berbahaya jika ditelan, kadang-kadang mengakis tangan dan jika dilepaskan dengan banyak ke dalam perairan seperti sungai akan menyebabkan masalah pencemaran sumber air dan bekalan air minum. Beberapa jenis pencuci lantai tidak boleh dicampur dengan peluntur berasaskan klorin. Gas klorin yang terhasil akan mengakis lapisan membran paru-paru dan menyebabkan radang tekak.
2) Pengguna perlu berhati-hati dan mendapatkan maklumat yang betul sebelum membeli dan menggunakan bahan pembersih dan menggunakan dengan bertanggungjawab terhadap keselamatan diri dan alam sekitar.

Racun Serangga Dan Makhluk Perosak :

1) Racun makhluk perosak mengandungi bahan-bahan yang mempunyai potensi untuk membahayakan pengguna. Sisa-sisa racun juga mengakibatkan pencemaran alam sekitar.
2) Akta Racun Makhluk Perosak telah menyenaraikan jenis-jenis bahan kimia yang tidak boleh digunakan di Malaysia.

Bateri Untuk Peralatan Elektrik Dan Telekomunikasi :

1) Bateri mengandungi bahan-bahan yang berbahaya kepada kesihatan manusia dan alam sekitar. Bateri mengandungi logam berat seperti merkuri, perak dan nikel.
2) Bateri harus dilupuskan secara terkawal dan tidak boleh dibuang ke dalam aliran sampah biasa.

Peralatan Elektrik :

1) Risiko kejutan elektrik. Kabel peralatan elektrik tidak boleh terdedah dan tidak harus bersentuhan dengan benda basah.

No comments:

Post a Comment